S mimořádnými událostmi, které ohrožují životy a zdraví lidí, jejich majetek nebo životní prostředí, se lidstvo střetává po celou dobu dosavadní existence. Lidská společnost se snaží následkům mimořádných událostí zabránit, případně je alespoň eliminovat na přijatelnou míru. Rostoucí výskyt mimořádných událostí a růst jejich následků zvyšují riziko vzniku krizových situací pro jejichž zdárné řešení je nutná především dobrá koordinace všech složek, které se podílejí na záchranných a likvidačních pracích. Na tomto principu byl vytvořen nejen záchranný integrovaný systém, ale i systém krizového řízení České republiky a stanovena definice :
krizovým řízením se rozumí souhrn řídících činností věcně příslušných orgánů zaměřených na analýzu
a vyhodnocení bezpečnostních rizik, plánování, organizování, realizaci a kontrolu činností prováděných
v souvislosti s řešením krizové situace, zákon č. 240/2000 Sb.
krizovou situací je mimořádná událost, při níž je vyhlášen stav nebezpečí nebo nouzový stav nebo stav ohrožení státu (dále jen "krizové stavy"),
Krizová situace – událost, v jejímž důsledku se vyhlašuje stav nebezpečí, nouzový stav, stav ohrožení státu nebo válečný stav. Jsou při ní ohroženy důležité hodnoty, zájmy či statky státu a jeho občanů a hrozící nebezpečí a způsobené škody nelze odvrátit ani odstranit běžnou činností orgánů veřejné moci, ozbrojených sil, ozbrojených bezpečnostních sborů, záchranných sborů, havarijních a jiných služeb a právnických a fyzických osob. Na krizové řízení proto nelze pohlížet jako na činnost, která je aktuální čas od času, kdy zrovna dojde ke vzniku nějaké mimořádné události. Pro zajištění kvalitního a dobře fungujícího bezpečnostního systému správního území je nutno pojmout krizové řízení jako součást každodenní práce nejen pracovníků oddělení krizového řízení, ale také všech zaměstnanců příslušného úřadu.
Krizové řízení, ochrana obyvatelstva
V průběhu života můžeme být svědky událostí, kterým říkáme mimořádné, protože přicházejí většinou neočekávaně a ohrožují životy a zdraví obyvatel. Způsobují velké škody na majetku a životním prostředí. Mohou vzniknout škodlivým působením sil a jevů vyvolaných činností člověka, přírodními vlivy nebo jejich kombinací. Takovými událostmi mohou být např. povodeň, orkán, technologická havárie s únikem nebezpečných látek, velká dopravní nehoda, rozsáhlý požár, teroristický čin a pod.
Na této stránce Vám chceme poskytnout alespoň odkazy na základní informace, obecné návody a doporučení podle kterých bychom se měli chovat a jednat, když se ocitneme v situaci ohrožení života a zdraví, majetku nebo životního prostředí v důsledku vzniku mimořádné události, neboť i zde platí zásada: štěstí přeje připraveným!
V případě ohrožení dodržujte základní zásady:
Integrovaný záchranný systém tvoří:
Základní složky:
1. Hasičský záchranný sbor České republiky (HZS ČR), jednotky požární ochrany zařazené do plošného pokrytí kraje jednotkami požární ochrany,
2. Zdravotnická záchranná služba,
3. Policie České republiky.
Ostatní složky: (poskytují při záchranných a likvidačních pracích plánovanou pomoc pouze na vyžádání, jejich pomoc je založena na předem dohodnutých způsobech poskytnutí pomoci)
- vyčleněné síly a prostředky ozbrojených sil,
- ostatní ozbrojené bezpečnostní sbory (městská policie),
- orgány ochrany veřejného zdraví (např. orgány hygieny),
- havarijní, pohotovostní, odborné a jiné služby (plynárenská, elektrikářská, vodní, Česká pošta, Horská služba, Letecká záchranná služba, Báňská záchranná služba),
- zařízení civilní ochrany,
- neziskové organizace a sdružení občanů, která lze využít k záchranným a likvidačním pracím (Český červený kříž, Svaz záchranných brigád kynologů ČR, Svaz civilní obrany ČR, Sdružení hasičů Čech, Moravy a Slezska).
Krizovými stavy jsou:
- stav nebezpečí
- nouzový stav
- stav ohrožení státu
- válečný stav
stav |
vyhlašuje |
pro území |
nejdelší doba trvání |
nebezpečí |
hejtman kraje |
celý kraj nebo část kraje |
30 dnů (déle se souhlasem vlády) |
nouze |
Vláda ČR |
celý stát nebo omezené území státu |
30 dnů (déle se souhlasem poslanecké sněmovny) |
ohrožení |
Parlament ČR na návrh vlády ČR |
celý stát |
není omezeno |
válečný |
Parlament ČR |
celý stát |
není omezeno |
Důležitá telefonní čísla:
Jednotné tísňové volání |
112 |
Hasičský záchranný sbor |
150 |
Zdravotnická záchranná služba |
155 |
Policie České republiky |
158 |
Městská policie |
156 |
Evakuační zavazadlo:
Evakuační zavazadlo se připravuje pro případ opuštění bytu v důsledku vzniku mimořádné situace nebo nařízené evakuace. Jako evakuační zavazadlo poslouží např. batoh, cestovní taška nebo kufr. Zavazadlo označte svým jménem a adresou.
Obsahuje:
Před povodní:
Při povodni:
Po povodni:
30.8.2024 – BIO
6.9.2024 – PAPÍR
13.9.2024 – KOMUNÁL
20.9.2024 – PLAST
27.9.2024 – BIO
4.10.2024 – PAPÍR
11.10.2024 KOMUNÁL
Děkujeme, že třídíte!
Počet volebních okrsků pro obec Kunčice nad Labem: 1 (jeden volební okrsek)
Sídlo volebního okrsku - volební místnost: Kancelář starostky OÚ Kunčice n/L č.p. 121
Minimální počet členů okrskové volební komise: 6 (včetně zapisovatele)